op de pagina Van verwijt naar verzoek heeft De Minstroom oefeningen staan waarmee je inzicht krijgtr om te zeggen wat je nodig hebt.

Op deze pagina Van verwijt naar verzoek bieden wij oefeningen aan die partners helpen om met elkaar in gesprek te raken.

Als relatietherapeut maak ik (Peter) partners vaak duidelijk dat je altijd “succesvol” ben als je je je partner een verwijt maakt. Je partner gaat steevast met zijn hakken in het zand. Hier is “succesvol” cynisch bedoeld. Het maakt duidelijk dat op een verwijt vrijwel altijd een geïrriteerde of terugtrekkende reactie volgt. We voelen ons aangevallen en willen ons verdedigen.

Wat belangrijk is om te weten, is dat achter elk verwijt een verborgen behoefte aanwezig is. “Je bent altijd weg”, is hetzelfde als “Ik mis je als je weg bent en wil graag bij je zijn”. Bedenk eens als je deze twee zinnen tegen je partner uitspreekt, welke reactie je dan krijgt. Welke reactie zou je het liefst willen?

OEFENING
  • Noteer de komende week 3 verwijten die jij je partner maakt.
  • Ga als je 3 verwijten hebt genoteerd, zitten en beantwoord de volgende vragen:
  1. Wat was de context (waar waren jullie, welk tijdstip, waren er anderen aanwezig, enz)?
  2. Wat was de aanleiding die je partner gaf waardoor je met een verwijt reageerde (beschrijf wat je zag)?
  3. Welk gevoel had je?
  4. Wat dacht je op dat moment?
  5. Welk verwijt uitte je naar je partner toe?
  6. Ga na, nu je op dit voorbeeld terugkijkt, welke behoefte(n) je had. Waar had je behoefte(n) aan?
  7. Als je je behoefte(n) als wens had geuit, hoe had deze geklonken?

Bespreek deze voorbeelden met je partner. Kijk of je partner deze opdracht ook eens voor zichzelf wilt maken.

Kijk ook eens naar de pagina die gaat over elkaars pijnplekken kennen.